Itt minden szubjektív

Mi ez az izé az oroszlánok helyén?

2017/05/29. - írta: BDominika

Avagy Szeged-Olaszország 1:1

Hogy mi az összefüggés az oroszlánok, a hajhullás és Szeged között, azt nehezen lehetne megmondani. Legutóbbi látogatásomkor a Vadaspark főemlősei határozottan kedvező egészségnek és dús bundának örvendtek, de most nem is róluk van szó. Van ugyanis a napfény városának szívében, a belváros közepén egy ivókút, 2000 óta díszíti a sétálóutcát, megszoktuk már, együtt élünk vele. Éppen ezért elég váratlanul ért, mikor egy hirdetéseket összegyűjtő amerikai oldalon úgy köszönt rám vissza, ahogyan még sosem. Valami más nőtt az oroszlánok helyére.

hair_memorial.jpg

Forrás: Ads of the World 

Kicsit utánajártam a dolognak. (Szegedi marketingesként az ilyesmi duplán is becsületbeli ügy.) A print hirdetés egy olasz hajápoló termékcsalád kreatív anyaga, mely kóros hajhullás esetén is segíteni tud a kopaszodóknak. Maga a hirdetés egy emlékművet ábrázol, mely a HAJ előtt tiszteleg. Az olasz felirat magyarul nem úgy hangzik, hogy Egy, csak egy legény van talpon a vidéken, hanem sokkal inkább így: A hajad többé már nem pusztán emlék. A reklámot készítő ügynökség (The comfortable pigs) embere nyilvánvalóan egy stockfotókat árusító portál oldalán vásárolta az eredeti fényképet, majd némi grafikai megoldással az oroszlános kút helyére applikálta a nyomokban galambot is tartalmazó haj-emlékművet. A galamb szimbolikáját továbbgörgetheti magában a kedves olvasó, hátha feltűnik a messzi homályban némi ráció. Illetve azon is eltöprenghetünk, hogy az olaszul nem értő emberek számára a hajszál formája és hajhagymás megjelenítése esetleg a biológia más irányaiba tereli a gondolatokat, de ezt most hagyjuk is, a reklámanyag olaszoknak szól, ők meg értik. De miért esett pont erre a képre emberünk választása? Lehet, hogy megértjük az indítékait, ha megvizsgáljuk az eredeti műalkotást.

Most viszont bemutatom a tér eredeti arcát:

szeged.jpg

Nagyjából ugyanabból a szögből fényképezve. A posztíró felvétele

A hivatalos nevén Milleniumi díszkút Tóbiás Klára alkotása, mint korábban említettem, 2000-ben került a Klauzál térre. A négy oroszlán a négy égtáj felé néz, szárnyaikkal pedig az országalmát tartják. A kút szereplőinek elemzésébe többen is belefogtak, egyesek szerint az oroszlánok Szent István királyra utalnak, hiszen a koronázási paláston és a királyi jogaron is megjelennek ezek az állatok mint díszítő elem. Más vélemények szerint a bronzból készült állatok az ókori Babilont szimbolizálják, és a szobornak allegorikus szellemi jelentőséget adnak. 

Az alsó réteg egy pogány világ mitikus jelvényeit hordozza, míg a négy oroszlán, négy féle erény megjelenítői: így a keleti a hitet, a déli a fényt, a nyugati a becsületet, az északi pedig a bátorságot szimbolizálja. Vannak itt még melegebb napokon vizet fröcskölő kígyók is, amik a lét alsó szféráit jelképezik. Az oroszlánok a középsőt, a szárnyaik és az országalma pedig a felső világba repítik a Fény kútjának vizére szomjazót. A végeredmény viszont sajnos egy szellemiekben zavaros, jelképeiben igen ellentmondásos kompozíció - nyilatkozta a szegedi szobrok ismerője és kutatója, Dr. Tóth Attila.

Megint mások szerint a szárnyas oroszlán egyértelműen Velence (az olasz Velence) jelképe, már pedig ha így van, akkor az olasz reklámügynökség tulajdonképpen csak revansot vett rajtunk. Visszavette tőlünk, ami joggal őket illeti. 

És így vissza is térhetünk kiinduló témánkhoz, magához a hirdetéshez, hiszen nem tisztem a szobrot semmilyen formában elemezni.

Maga a kreatív tehát egészen más arcát mutatja nekünk, szegedieknek, mint amit az olasz reklámügynökségnek jelent, de azt előítéletek nélkül is láthatjuk, hogy a hirdetés nem feltétlen éri el a célját. Mert mi volt a cél? Hogy felhívja a figyelmet egy olyan cég termékeire, aki a hajhullásban szenvedők számára nyújt professzionális megoldást. És mit látunk? Egy hajtemetőt. Egy galambbal gazdagított emlékhelyet, melyen egy darab hajszál tündököl. Minden kopaszodó álma, hát nem? 

Valahogy nem sikerült a potenciális vásárlók számára oly kívánatos állapot megjelenítése. Pedig nem kellett volna sok, hiszen ha az eredeti utcaképet megnézte volna jobban az alkotó (már ha ennyire ragaszkodott hozzá mint kiindulási alaphoz), a bronz oroszlánokról az igazi sörényesekre asszociálva máris adott lehetne a vizuális jövőkép.

noah-grezlak-66413.jpg

Noah Grezlak, Unsplash

Persze nem feltétlen kell a pozitív eredményt sulykolni, lehet problémafókuszú hirdetéseket is készíteni, amelyek inkább arra építenek, hogy a potenciális vásárlók magukra ismerve megszólítva érzik majd magukat. Erre egy példa Finnországból:

helsinki-against-hair-loss-small-88820.jpg

Forrás: coloribus.com

Egy német ügynökség pedig egészen más megközelítésből készített kreatív anyagot a Schwarzkopfnak. Wella sucks... 

print_activm_hair_arrest_chain.jpg

Forrás: Ads of the World

Egy ázsiai kampányban már tovább is mentek, és némi felelősséget is hárítottak a fogyasztóra egy dúsabb jövő ígérete mellett:

svensonrebirth.jpg

Forrás: Ads of the World

Sokféleképpen lehet tehát reklámozni a hajhullás elleni szereket, ki-ki döntse el maga, melyik vált ki belőle vásárlási szándékot. Van, aki az elsőre szavaz? 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://faliuujsag.blog.hu/api/trackback/id/tr5912548303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.